Pixel Park

Tuesday, June 14, 2005

Tillbaka på slagfältet – Battlefield 2


Så har Battlefield 2-demot släppts, och därmed skickat en mindre shockvåg genom spelvärlden. Senast jag var inloggad var antalet spelservrar redan över 2000, och det lär växa ända till spelets lansering den 23:e juni.

Jag hade inte riktigt förväntat mig det, men jag blev fast från första spelminuten. Det första som fångade mig var närstriderna, som har förbättras avsevärt från föregångaren 1942. Graden av kontroll är helt enkelt större.

Något som jag upplevde som negativt med DICE’s första spel i serien Battlefield var stridsvagnarna. Jag lyckades aldrig bemästra dessa fullt ut, och höll mig ifrån dem då de endast kändes frustrerande – vilket stal en del av spelet för mig. Stridsvagnarna i Battlefield 2 är istället smidiga att glida runt i, och eldgivningen är enklare. Fokus ligger snarare på taktik än arkadspelsnostalgi när det gäller dessa pansarkolosser.

Den stora nyheten är squad- och commander-systemet. I sig inget innovativt, då det av många numera glömda Team Fortress 2 lovade ett likadant gameplay ungefär vid Jesus födelse. Likväl är det briljant genomfört, och dödar en av föregångarens största nackdelar med en smäll – bristen på teamwork på publika servrar.

Istället för 32 spelare som irrar omkring planlöst på slagfältet, kan man nu gå samman i squads. Detta ger flera fördelar. Man ser sina squadkamrater utmärkta i grön färg både på kompassen och via namnet ovan deras huvud. En spelare är squad leader, och kan ge order (mål) som dyker upp på kompassen. Dessutom kan man text-chatta inom gruppen, och spelet stödjer till och med voice chat för de som vill prata direkt till sina squad-medlemmar.

Commander-rollen ger äntligen en övergripande strategi till striderna. En spelare ser slagfältet ovanfrån, och kan ge order ganska likt ett realtidsstrategispel. Dessa order går till squad-leaders, som i sin tur kan acceptera dem och ge dem till medlemmarna i sin squad. Det sköna är att det faktiskt fungerar – folk samarbetar!

Negativa saker finns självklart. ”Base raping” var något jag var förvånad över att de inte lyckats designa bort. Den fantastiska ytan döljer att grunden är precis densamma som i Battlefield 1942. Trots detta, så har DICE ändå lyckats ge spelet de funktioner man inte visste att man saknade tidigare, och striderna känns så mycket mer levande än tidigare – med infanteri, stridsvagnar, helikoptrar, jetplan, artilleri som alla kämpar för samma mål.

Nu räknar jag dagarna till spelet anländer till butikerna!

Demot inkluderar en karta, 2 av de 3 spelbara fraktionerna, och kan hämtas på Fragzone.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home