Pixel Park

Tuesday, April 04, 2006

Spel revolutionerar berättelsekonsten

När spelet som medium föddes, så föddes också aldrig tidigare skådade möjligheter till historieberättande, där spelaren själv både medverkar och berättar. Plötsligt är den mångtusenåriga tradition som är berättelsen inte längre linjär och statisk; vi väljer själva vilka val som ska göras och när de ska genomföras i en interaktiv värld. Något som mänskligheten inte tidigare skådat.

Vi är fortfarande i spelbranschens barndom, och det märks tydligt; perspektiven hos oss utvecklare verkar stanna någonstans strax innan nästippen. Vi växlar fortfarande mellan den rena spelmekaniken och det linjära berättandet, istället för att låta de tu smälta samman i en interaktiv upplevelse. Men vilken framtid, vilken spännande tid vi har framför oss! Nu gäller det bara att finna vägen dit...

Tills vi nått dit kan vi läsa artiklar som A Thousand Heroes with Just One Face, på utmärkta The Escapist, där kloka ord som dessa yttras:

Gaming is interactive; why, then, is the cut-scene still holding us still, shouting, "Here comes the story bit, concentrate!" It's time to look for other ways to tell the story, in-game. Maybe, then, we could even try some character development beyond getting the +10 Dwarven Armor. [...]

There are no longer any borders. We are constrained only by our own creativity.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home